Svátek má Soňa
Všestranně podporujeme nestátní neziskové organizace z Olomouckého kraje a pomáháme jim. Vytváříme trvalý prostor pro komunikaci a spolupráci neziskovek mezi sebou i vůči jiným sektorům společnosti.

Uživatelé Oázy si plní svá přání

takechcemesanci1Od 1. srpna 2011 se hosté recepce Charity Zábřeh mohou setkávat při své návštěvě zde provozovaného obchůdku s klienty Oázy – centra denních služeb. Díky ostravské Nadaci OKD, která Charitě poskytla v grantovém řízení finanční příspěvek ve výši 140 tisíc Kč, bude totiž v prostorách tohoto kontaktního místa realizován projekt „Také chceme šanci“.

Jeho podstatou je vytvoření dočasného tréninkového pracoviště, ve kterém budou při různých administrativních činnostech vypomáhat vybraní klienti Oázy. Z celkového počtu 16 uživatelů bylo vytipováno 5 klientů, tito budou vždy jeden den v týdnu na 1,5 hodiny docházet do recepce. Jejich úkolem bude pomáhat personálu recepce například v následujících činnostech: naskladňování a aranžování výrobků a knih, razítkování a zařazování pokladních dokladů, zásobování a obsluha v přilehlé zasedací místnosti, komunikace s návštěvníky a poskytování informací, prodej zboží a příjem plateb, pomocné evidenční práce ve skladu, starost o vystavené propagační materiály. Svou práci budou vykonávat pod vedením a za doprovázení pracovními asistenty a budou za ni – jako tomu je i v běžném zaměstnání - finančně odměněni.

Účastníci projektu budou zacvičeni do uživatelského ovládání počítače, z prostředků projektu bude nakoupena i speciálně upravená klávesnice a dotyková myš Orbitrack k snadnému ovládání lidmi se zrakovým hendikepem či zhoršenou motorikou a koordinací pohybů. Kromě zadané skladové evidence si budou sami zpracovávat také pracovní výkazy.

Cílem projektu je umožnit dospělým lidem s chronickým duševním onemocněním, mentálním a kombinovaným postižením, kteří jsou klienty Oázy, zakusit možnost skutečně pracovat, být zapojen v pracovním procesu včetně odměny za vykonanou práci. Pro každého člověka je důležité tvořit hodnoty, být pro druhé prospěšný. Podobně to mají i lidé s postižením, kteří potřebují naši pomoc a podporu – chtějí se více osamostatnit a zajistit si další příjem. Realizací projektu zjistíme, jaké jsou skutečné možnosti našich klientů pro zapojení do chráněného či otevřeného trhu práce. Přímá zkušenost je na tom to nejcennější. Díky novým činnostem a pracovním návykům budou mít možnost přemýšlet o své budoucnosti jinak. Postupným osamostatňováním se klienti naučí zodpovědnosti za vykonanou práci, budou mít možnost zlepšit a odbourat bariéry v komunikaci s jinými lidmi. Věříme, že i návštěvníci recepce budou tolerantnější, k nějakým komunikačním šumům a nedorozumění může hlavně zpočátku dojít.

Projekt „Také chceme šanci“ bude probíhat 11 měsíců a měl by být uzavřen v červnu 2012. O jeho případném pokračování rozhodne v budoucnu hlavně to, zda Charita na jeho pokračování sežene finanční prostředky. Dle výsledků dnes startujícího projektu se rozhodne také o případném zařazení klientů do navazujících programů podporovaného zaměstnání.

Také u zbytku klientů Oázy, kteří do projektu zapojeni nejsou, se personál Charity snaží být nápomocen v jejich začlenění do běžného života. Denní program a činnosti respektují jejich osobní přání a cíle. Aktivity zpestřují dobrovolníci, cenné jsou i kontakty na odborníky z různých profesí. Z poslední doby byla velmi zajímavá návštěva Horníčkovy autoškoly v Šumperku. O informace ze zákulisí silničního provozu projevilo zájem hned několik klientů. Obsahem přednášky byla bezpečnost provozu, chování chodců na silnici, povinné vybavení kola; kromě teoretických poznatků si uživatelé názorně na trenažéru vyzkoušeli, jak jsou na tom se svými řidičskými vědomostmi a dovednostmi. Paní Horníčkové patří dík za vstřícné přijetí, věnovaný čas a za velmi dobře připravenou besedu. Na komunitách personál s klienty pravidelně v kruhu diskutuje jednotlivé oblasti lidského života a fungování společnosti, velmi důležité je však následné upevnění praxí. Proto pokud by se našly další instituce či firmy, které by byly ochotny nám darovat čas, uspořádaly pro nás besedu, exkurzi a podělily se tak o obsah náplně své činnosti, budeme za učiněnou nabídku velmi rádi. I takto poměrně nenáročně lze pomoci mladým lidem s postižením.

Mgr. Petra Damborská – vedoucí Oázy, Zdeňka Hrubá, DiS. – manažerka projektu